Wycieczkowiec – rejs statkiem wycieczkowym. Zacznę od pytań, które albo sama sobie stawiam przed rejsem statkiem wycieczkowym , albo zadają mi ludzie, którzy są ciekawi jak to jest.
Dlaczego lubię pływać na rejsy (statkiem wycieczkowym – wycieczkowcem)?
Wycieczkowiec – rejs statkiem wycieczkowym – ma według mnie następujące zalety:
– W ciągu tygodnia odwiedzam mnóstwo miejsc, do których nie dotarłabym inaczej w tak krótkim czasie
– Statki są dla mnie takim „ruchomym all inclusive”, gdzie jest wiele „kurortowych” rozrywek, ale jednocześnie można codziennie coś nowego zwiedzać podczas postoju w poszczególnych portach
– Mogę codziennie chodzić na fajne zasiadane kolacje i na wieczorne występy
– Są zajęcia dla dzieci w każdym wieku (dla bobasów, kids kluby, teens kluby) nawet do późnych godzin nocnych, a największe statki mają rozrywki typu park wodny
Polecam dwa filmy do zrozumienia klimatu rejsu: Titanic oraz Hotel Transylwania 3 ☺
Czy trzeba znać angielski żeby sobie poradzić na rejsie?
Tak. Nie musi to być bardzo zaawansowana znajomość, ale trzeba umieć się porozumieć przy posiłkach, w recepcji przy płatności, zrozumieć komunikaty i przeczytać codzienne infomacje na temat planu rejsu (gazetki dostarczane do kabiny każdego wieczora na kolejny dzień).
Polski nie jest językiem komunikacji na statku. W Europie (na statkach MSC) są to angielski, włoski, niemiecki, hiszpański. W USA (oprócz angielskiego) – hiszpański.
Poza tym język obcy jest potrzeby, żeby poradzić sobie w odwiedzanych miastach/portach. Po prostu tak turystycznie, do zwiedzania.
Czy na statkach jest „all inclusive”?
Standardowo nie jest to takie „all incl.” jak w Egipcie czy Grecji. W cenie rejsu jest wyżywienie w restauracjach bufetowych, których jest kilka. Są czynne w takich godzinach, że zazwyczaj prawie całą dobę można gdzieś zjeść.
Ponadto w cenie jest codzienna kolacja zasiadana/serwowana, na którą trzeba się trochę lepiej ubrać i przy rezerwacji trzeba wybrać porę. O tym więcej później.
Napoje są płatne (czasem z wyjątkiem wody podczas lunchu). Można wykupić pakiety napojów przed rejsem lub na samym początku. O tym też później. Płatne są także lody oraz słodycze w barach czekoladowych.
Jak kupić rejs statkiem wycieczkowym – wycieczkowcem?
Jest coraz więcej biur podróży, które sprzedają rejsy w Polsce, tak jak każde inne wycieczki. Niektóre się w tym specjalizują, czasem też są oferty „z polskim pilotem”. Nie wiem jak to dokładnie działa, ponieważ nie korzystałam.
Wielu armatorów sprzedaje rejsy w Europie bezpośrednio, przez swoje strony internetowe, jednak nie we wszystkich krajach. Najczęściej jest to dostępne w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech. Po wybraniu Polski albo dostajemy adres lokalnego partnera (biura podróży), albo widzimy tylko oferty rejsów bez cen i bez możliwości zakupu. W tych serwisach krajowych, które umożliwiają zakup rejsu, ceny podawane są w Euro i zazwyczaj zawierają koszty opłat portowych i napiwków.
W ostatnim czasie Royal Caribbean (RCL) otworzył serwis sprzedażowy na Polskę, ceny są podawane w Euro. Strona wymaga jeszcze dopracowania, nie jest tak czytelna jak np. amerykańskie i nie cała treść jest po polsku, ale to bardzo dobry ruch ze strony RCL i chwała im za to. Oby inni poszli w ich ślady.
Można kupić rejs także przez liczne amerykańskie serwisy/biura podróży sprzedające rejsy i można tam zapłacić polską kartą kredytową (płatność jest oczywiście w USD). Ceny zdecydowanie korzystniejsze niż przy zakupie w Polsce czy w Europie, mimo przelicznika kursowego.
Najkorzystniej cenowo wychodzi zakup rejsu bezpośrednio od armatora przez jego amerykański serwis internetowy. Można online, można przez telefon. Ograniczeniem jest to, że trzeba mieć amerykańskiego płatnika (karta kredytowa z USA oraz tamtejszy adres i telefon).
Czy trzeba się dodatkowo ubezpieczać?
Tak. Armatorzy mają swoje ubezpieczenia, ale ubezpieczają siebie a nie nas. Karta EKUZ również nie jest ubezpieczeniem, szczególnie podróżnym.
W warunkach przewozu armatorzy rekomendują wykupienie włąsnego ubezpieczenia. Przy zakupie rejsu za pośrednictwem biura podróży często można od razu to załatwić.
Czy w portach na trasie trzeba wychodzić na ląd?
Nie trzeba. Można cały dzień spędzić na statku nad basenem, wszystko jest czynne podczas postoju w porcie.
O samych portach wiecej tutaj.
Czy na statku buja?
To oczywiście zależy od tego, jak duża jest fala. Nawet przy spokojnym morzu statek się lekko kołysze, ale tego nie odczuwamy.
Jeśli buja, to generalnie bardziej się to czuje na dziobie niż na rufie, i im wyżej (szczególnie jeśli statek jest wysoki). Na dziobie też porządnie wieje gdy statek płynie, na rufie się tego nie odczuwa. Na mniejszych statkach buja bardziej niż na większych.
Nawet przy spokojnym morzu, po 7 dniach na statku po zejściu mam uczucie „bujania”. Mój błędnik potrzebuje ze 2-3 dni, żeby się uspokoić.
Czy rejsy to rozrywka tylko „dla emerytów”?
Kiedyś panowała taka opinia. Sami zresztą mieliśmy podobne obawy. Jeśli nawet wcześniej to była prawda, to w ostatnich latach nastąpiła zmiana.
W wakacje na statkach są głównie rodziny z dziećmi. Czasem miałam wrażenie, że dzieci jest więcej niż dorosłych. MSC ma dobrą ofertę typu „kids sail free”, gdzie dzieci do 11 roku życia płacą tylko podatki portowe, a starsze mają dużą zniżkę. Najnowsze statki mają całe strefy dedykowane dzieciom i wiele pokoi rodzinnych. Starsze też są modernizowane tak, aby były bardziej przyjazne rodzinom.
Rożne możliwości spędzania czasu na statku wycieczkowym opisuję tu.
Poza sezonem wakacyjnym rzeczywiście większość pasażerów to dorośli, w tym wiele osób starszych, również poruszających się na wózkach.
Wycieczkowce generalnie dobrze przystosowane są do potrzeb osób poruszających się na wózkach. Z tego też względu nie jest problemem poruszanie się z wózkiem dziecięcym.
W mojej ocenie wycieczkowce to dobry sposób na spędzenie wakacji dla rodzin wielopokoleniowych – od dzieci po dziadków. Szczególnie najnowsze, największe statki są tak zaprojektowane, żeby dostarczyć rozrywek osobom w dosłownie każdym wieku. Vide kreskówka Hotel Transylwania 3 ☺
Widzieliśmy wiele sytuacji, gdy taka duża rodzina obchodziła na statku jakąś uroczystość, np. 50. rocznicę ślubu dziadków i z tej okazji wybrali się na wspólny rejs.
Czy na statek można wnieść swój alkohol?
Nie, z małymi wyjątkami. W regulaminie każdego armatora jest opisane co i jak można lub nie wnieść. Trzeba sprawdzić w zasadach przewozu, dostępnych na stronie internetowej (tu znowu kłania się znajomość angielskiego).
Na Royal Carribean przy zaokrętowaniu można było wnieść po butelce wina na dorosłego w bagażu podręcznym, co uczyniliśmy.
Na MSC nic nie można było wnieść.
Alkohol wykryty w bagażu albo kupowany w porcie trafia do depozytu, gdzie się go odbiera podczas wyokrętowania.
Nam zdarzyło się raz kupić coś w porcie na Malcie, ale nikt nam tego nie zabrał do depozytu i w ogóle się tym nie zainteresował przy prześwietlaniu zakupów. Może wiedzieli, że niedobre 😉 (likier z kaktusa, stoi niewypity do dziś).
W necie można znaleźć wiele stron, na których są podpowiedzi jak można wnieść alkohol na statek – od porad typu „w butelce od szamponu”, po możliwość zakupu gotowych zestawów „przemytniczych”. Nie powiem czy się sprawdza, bo nie próbowaliśmy.
Czy są jakieś koszty dodatkowe?
Codziennie do rachunku doliczane są napiwki w wysokości ok. 5 EUR/dzień/dorosły. To płaci się na miejscu na statku, jest pobierane z depozytu pozostawionego w postaci gotówki lub blokady na karcie.
Przy samodzielnej rezerwacji dopiero w jej podsumowaniu pojawia się linia „opłaty portowe” w wysokości 70-100 USD/osoba (również dzieci). Wysokość zależy od długości rejsu i liczby portów. To płaci się przy rezerwacji.
Dodatkowo płatny jest room service (z wyjątkiem najwyższych pakietów), pralnia, itp. – jak w hotelu.
Niektóre rozrywki typu gry na automatach, symulatory, kręgle są dodatkowo płatne. Jest to jasno oznaczone. Oczywiście płatne jest kasyno.
[link do opcji rozrywki prepaid]
Jaka jest waluta na statku?
W wypływających z portów w USA to USD, w pływających po Europie – EUR. Nie wiem, jak na trasach azjatyckich i innych. Transatlantyki „zmieniają” walutę w trakcie rejsu.
Czym się płaci na statku?
Przy zaokrętowaniu brany jest depozyt z karty kredytowej lub gotówką. Na samym statku już nie używa się ani karty kredytowej, ani gotówki.
Wszystkie rachunki schodzą „na kabinę”, przy zamawianiu czegokolwiek trzeba okazywać swoją kartę pokładową i podpisywać rachunek nawet, jeżeli mamy opłacony pakiet napojów lub rozrywek.
Czego nie można zabrać na statek?
Jest lista przedmiotów zabronionych, informacja przychodzi razem z potwierdzeniem rezerwacji. Generalnie są to: alkohol, duże noże, broń, drony. Lista MSC w 2019 roku wyglądała tak: [link do booking conf.]
Wycieczkowiec – rejs statkiem wycieczkowym
Czy na statku wolno palić i czy można kupić papierosy?
Są wyznaczone miejsca do palenia, na terenie barów na otwartych pokładach. Bywają też cigar lounges. Na statku nie można kupić papierosów, można wnosić swoje.
Za palenie w kabinie lub na balkonie swojej kabiny są surowe kary, a palenia na balkonie nie da się specjalnie ukryć, ponieważ dym jest nawiewany do sąsiadów, którym zapewne się to nie spodoba i zgłoszą załodze.
Czy można trafić dobre „last minute”?
Nie spotkałam się z tego typu ofertami w formie znanej z wycieczek lotniczych, czyli „super cena na kilka dni przed imprezą”.
Tu raczej działa zasada „im wcześniej tym lepiej”, ponieważ najszybciej rezerwowane są kabiny w niższych i średnich klasach rezerwacyjnych oraz kabiny rodzinne/łączone. Tych ostatnich jest najmniej i generalnie już przy podróżowaniu z pary z dwójką (lub więcej) dzieci trzeba robić rezerwację wcześniej.
Także najatrakcyjniejsze kabiny (np. te z balkonami na rufie) rezerwowane są z dużym, nawet rocznym wyprzedzeniem i można je „trafić” tylko, jak ktoś zrezygnuje. Wycieczkowiec – rejs statkiem wycieczkowym – to coraz bardziej popularna wśród Europejczyków forma spedzania wakacji.
Przy zakładaniu rezerwacji z dużym wyprzedzeniem wymagany jest depozyt w wys. ok. 100 USD/EUR na osobę. Ten depozyt nie jest zwracany, jeżeli zrezygnujemy z rezerwacji lub nie opłacimy rejsu (czasem linie mają promocje typu „depozyt nie jest wymagany”). Resztę trzeba dopłacić na ok. 90 dni przed rejsem i wtedy, jeżeli ktoś nie wpłaci, zwalniają się kabiny. Dostępność trwa krótko, bo wiele osób „poluje” na takie okazje.
Nam raz udało się zarezerwować w ten sposób fantastyczną kabinę w rejsie RCL na Bahamy – mini suite z wielkim, narożnym tarasem na rufie.
Z kolei we wrześniu 2019 zrobiliśmy rezerwację na 10 dni przed rejsem, w MSC. Nie było już wtedy specjalnego wyboru ani rejsów, ani kabin – mimo, że to już było po sezonie szkolnych wakacji. W takiej sytuacji linia zgodziła się, abyśmy przy tak krótkim terminie do wypłynięcia zarezerwowali kabinę „accessible” (dla niepełnosprawnych), która była jeszcze wolna w interesującym nas pakiecie.
Spanie na statku – czy nie jest za głośno?
Kabiny są ciche, statek porusza się też cicho, silników nie słychać. Łóżka są duże i wygodne. Córka też nie narzekała na łóżka typu rozkładana sofa. Na Seaview w naszej kabinie było bardzo ciekawe rozwiązanie takiej właśnie sofki. Nie rozkładała się poziomo, jak tzw. „amerykanka”, tylko w górę, tworząc łóżko piętrowe. Nie korzystaliśmy jednak z kabin z łóżkami typu „bunk bed” (czyli takimi rozkładanymi ze ściany), więc nie potrafię się wypowiedzieć na temat tego konkretnego rozwiązania na spanie. Takie łóżka występują najczęściej w kabinach klasy „interior’ (wewnętrzna) i „ocean view” (z oknem) przeznaczonych dla 3 lub 4 osób.
Czy statek zaczeka jak się spóźnimy?
Nie. Nigdy i w żadnych okolicznościach. Youtube jest pełen filmików, na których pasażerowie ze statku nagrywają spóźnialskich. I to jak statek ich zostawia.
Przy wyjściu ze statku w porcie oraz w materiałach dotyczących danego dnia żeglugi jest wyraźnie napisana godzina, o której trzeba być przy trapie.
UWAGA!
Każdy armator ma trochę inną filozofię swojej oferty, szczególnie w odniesieniu do pakietów napojów. Za każdy razem warto więc poszukać informacji na temat konkretnego statku i jego trasy (portów/ports of call).
Oficjalne informacje typu FAQ armatora MSC na temat warunków rezerwacji możecie znaleźć np. tu https://www.msccruisesusa.com/en-us/Terms-Conditions.aspx .
Wycieczkowiec – rejs statkiem wycieczkowym